Hond uitlaten

  • felix

    Hallo,

    Hoe laten jullie de hond meelopen, als je met de scoot rijdt?

    Ik heb hem nu aan een korte lijn (anders schiet hij van links naar rechts) in mijn hand en de hand aan het stuur.

    Dit vind ik niet zo veilig, omdat hij nog weleens trekt. Voor de fiets bestaat er de Springer, deze moet aan een buis van max 36mm en kan daardoor niet aan mijn scoot. Zou wel achter aan de stokkenhouder kunnen, maar dat lijkt mij ook niet handig, loopt de hond erachter en kan ik hem niet in de gaten houden.

    Groeten,

    Felix

    P.s Het is een kleine hond.

  • acoortje

    als ik met mijn scootje ga rijden neem ik mijn lieverd op schoot

    je kan het toch niet maken jij lekker zitten en dat beestje lopen

    ik heb trouwens een duitse dog

  • Felix

    Bedankt voor je reactie.

    Is een Duitse Dog niet erg groot voor op schoot? Ik heb een heel klein hondje (schofthoogte 18 cm) en die zit bij tijd en wijlen al in de weg met sturen.

    Het is wel de bedoeling dat hij naast me loopt, anders krijgt hij nog zijn beweging niet. Sinds kort heb ik hem aan een langere lijn en ik denk dat hij dit veiliger vindt. Hij loopt nu beter mee. Maar het blijft gehannes. Voor de zekerheid kies ik wel zoveel mogelijk rustige routes en rijd ik waar het kan op de stoep (stapvoets en waar ik evt bij wandelaars en kinderwagens plaats kan maken).

  • wana

    ik heb mijn mechelaar getraint om goed naast te blijven.

    bij het commando ‘andere kant’ loopt ze achterlangs om me heen, bij ‘eromheen’ voorlangs, dat is handiger met de lijn. ze mag niet trekken of voor me uit lopen.

    de beweging is voor deze grote hond goed.

    Al kan het ook teveel worden. hiervoor ga ik haar van de zomer trainen om tussen mijn benen op voetplank te laten zitten.

    Een kennis van mij doet dat met zn labrador.

    eerst aan de scoot laten wennen, lekkers op de voetplank, laten zitten met ‘blijf’.. zelf erbij gaan zitten..enz. Daarom van de zomer pas..rustig in de tuin, elke dag n paar keer paar minuten.

    in het begin reed ik ook stapvoets, één keer heb ik haar perongeluk ‘aangereden’(heel zacht!) toen deed ik niks, bleef streng en troostte niet. ze blijft altijd opletten waar ik met scoot ga en niet andersom.

    ook bij andere honden of gebeurtenissen op straat blijf ik rijden met commando ‘negeer’ en dat gaat nu goed en kan al voluit rijden met mn hond ernaast, ze zou zelfs veel harder willen! ik ook eigenlijk wel!

  • Felix

    Hallo,

    Ik probeer Danny nu ook te leren aan de rechterkant te blijven lopen en honden te negeren.

    Maar het blijft een eigenwijze terrier. Soms gaat het echt heel goed en is het een genot om hem uit te laten. Op andere momenten wil meneer alleen zijn eigen zin doen. Ik merk ook dat hij het lopen naast de scoot niet zo prettig vind. Ik kan nog lopen en als het goed gaat, loop ik een klein rondje (400 meter) met hem en dan wil hij wel.

    Als hij aan de verkeerde kant van een boom of paal zit weet hij nu dat terug betekent dat hij dezelfde kant weer op moet om vrij te komen.

    Verder weet hij nu ook wel wat andere kant betekent, maar het ruikt altijd lekkerder aan de overkant.

    Daarom zoek ik maar rustige wegen (helaas woon ik tussen drukke wegen en moet al wat verder rijden voor het rustig wordt) en rijd zoveel mogelijk op de stoep.

    Wie weet leert hij het nog om altijd netjes naast te lopen. We zijn nog niet zoalng bezig.

  • wana

    blijven oefenen! doe ik ook.

    Ik merk wel dat het ook enorm verschil uitmaakt hoe ik me voel,daarom verg ik niet te veel op slechte dagen en ga geen heel eind.

    ik bereid mezelf ook n beetje voor op het rijden en ben echt de baas want de riem werkt hier als n telefoondraadje hoe ik me voel,slechte dagen = slecht gedrag van mn hond.

    ik rij ook door als iets aandacht trekt of lekker ruikt of een erg felle hond of wat dan ook,negeer is doorrijden en naast,geef nooit toe,alleen op mijn commando.

    succes.

  • Felix

    Dank je.

    Op het moment gaat het lopen weer redelijk en wandel ik weer met de hond. Geen grote rondes want dat trek ik niet.

    Ik merk dat we allebei nu meer plezier aan het uitlaten beleven. Hoop dat mijn lichaam het goed blijft doen, want het was iedere keer stress om met de scoot te gaan.

    Scoot staat nu ook met een lekke band en moet wachten tot mijn vakantiegeld voor hij gemaakt kan worden. Misschien dat ik dan met Danny kleine rondjes ga oefenen, voor als het weer slechter gaat.

    Slecht weer betekend veel last, pijn en stijfheid. Heb een soort van reuma, maar niet progressief.

  • Rianne

    Hoi Felix

    Ik heb een labrador retriever en zij loopt altijd meen naast mijn scootmobiel,

    Ik heb een tuigje gekocht en een stevige leren riem wat de politie ook heeft voor het trainen van honden, die riem heb ik om de rechter armleuning van de scootmobiel vast gemaakt het liefst zo kort mogelijk en zo loopt Kyra naast de scootmobiel gaat super geweldig. Maar ik lees dat jij een kleine hond hebt waarom neem je hem/haar niet mee op je voetenplank en laat hem/haar uit op de uitlaat velden?

    Groetejes Rianne

  • Felix

    Hallo,

    Danny is wel een klein hondje maar wel een die flink moet bewegen.

    Als ik naar een uitlaatveld ga staat hij alleen maar wat te snuffelen of te eten (eikeltjes, poep en etenswaren wat weggegooid is)

    Bovendien woon ik in een dorp waar geen echte uitlaatvelden zijn. De dichtsbijzijnde is 5 km verderop en daar kan ik met de scootmobiel niet rijden.

    Nat grasveld met redelijk wat kuilen.

  • Martin

    Ik heb nu sinds 4 weken een scootmobiel ivm spierziekte.

    Het was erg koud dus ben zonder de honden geweest even snel naar de winkel etc.

    Nu het mooie weer eraan komt wil ik ook wat verder met de honden, we hebben 3 sharpeis.

    even kijken hoe het gaat met 1, met 2 en uiteindelijk met 3 honden.

    Ik zie hier ook mensen met kleine hondjes, die hebben hem op de voeten plank of op schoot.

    Maar een sharpei op schoot dat ga ik niet doen, dus die mogen mooi mee lopen.