NK Scootmobiel 2007 over 100km

  • Scootmobilisten Comunity NL

    Op de eerste woensdag van Juli 2007zullen wij, ter ere van ons lustrum, op het wielercircuit van de wielerclub Eemland in het park Zielhorst in Amersfoort een echt Nederland Kampioenschap voor Scootmobilisten over 100km organiseren.

    De bedoeling is een testrit voor scootmobielen, accus en opladers, teneinde een normale fietsers actieradius te verkrijgen.(100km per dag)

    Aannemende dat er dan nog geen 100Ah accu's in de reguliere handel verkrijgbaar zijn, en iedereen tussentijds in de pitstraat op moet laden, zal de zuinigste rijder winnen. Baan open 9 uur. Startijd: 10 uur, Sluiting Finish 20 uur.

    De deelname staat open voor maximaal 50 rijders.

    25 van scootmobielclubs en leverancier/fabrieks teams, die verantwoordelijk zijn voor de WA, risico's en het materiaal zijn.

    25 scootmobilisten voor eigen rekening (op volgorde van inschrijving)

    De scootmobielen moeten in de reguliere handel verkrijgbare merken en modellen zijn.

    De accus moeten in de bij dat merk passende bakken en uitsparingen staan.

    Opladers moeten in de reguliere handel verkrijgbaar zijn.

    Opladen mag alleen in de pitstraat.

    Beschermende kleding, valhelm, scoudervulling, arm, been, knie, heup en hand beschermers zijn verplicht.

    Inschrijving is nu reeds mogelijk (wie het eerst komt het eerste rijdt) op onze site

    http://groups.msn.com/ElPapamobil :index wedstrijden.

    Wijzigingen in data, starttijden, voorschriften voorbehouden.

    Meedenken mag.

    Scootmobiel Comunity Nederland

    Nico de Jongh - beheerder

    dejonghnico@hotmail.com

  • Piet

    Volgens mij is een scootmobiel niet om te racen. Zo krijg je weer het imago van de “vervelende racende scootmobielen”. Ik heb gehoord dat de scootmobielclubs hiervan afstand nemen. Zij willen juist gezellige ritjes samen maken en ervoor zorgen dat hun leden het rustige rijden leren.

    Verder is het slecht voor de accu's als ze tussendoor even opgeladen worden. Ik heb van mijn leverancier geleerd dat je een accu aan de oplader zet als hij leeg is en dan tenminste 8 uur achter elkaar eraan laat zitten.

  • Nico de Jongh

    Beste Piet,

    De scootmobiel is er niet om te racen, als je het bericht goed gelezen had, dan wist je, dat het hier om een duurtest gaat, waar de snelheid van de winnaar op 10 km zal liggen. Over rustig rijden gesproken

    De test zal uitwijzen welke scootmobiel het veiligst is en welke de langste actieradius heeft en dat komt dan tot uiting in nieuwe modellen en dus ten goede van alle toekomstige scootmobilisten

    Het zal er juist reuze gezellig zijn met al die scootmobielclubs uit het hele land.

    De scootmobielclubs, waar je over gelezen hebt, losvast verenigd op de website van de Scootmobilisten Comunity Nederland, de organisator dus, zijn er inderdaad voor dat de scootmobilisten niet harder dan 5 op het voetpad rijden en 15 op het fietspad. Wil men harder en toch veilig, dan kan men beter naar een wielerbaan gaan, en daar wordt dit NK dan ook op georganiseerd.

    Het is juist, dat de accu"s beter worden als je ze in het rood rijdt en dan in 8 uur achter elkaar vollaadt.

    Wat denk je dat er gaat gebeuren op de 100km duurtest Piet ?

    De 56A accus zijn in 30 km leeg voor de hardrijders en na 40km leeg bij de zuinige rijders en beiden moeten dan 8 uur opladen, Piet, de “race”is dus heel goed voor de accu's

  • Carla

    Hoi,

    Even over het opladen van de scootmobiel, mij is juist door de leverancier verteld dat ik hem het beste ieder nacht onder stroom kon zetten (als hij die dag gebruikt was) zodat ik s'morgens altijd met een volle accu start en dus niet voor vervelende verrassingen zou komen te staan.

    Gr. Carla

  • Nico de Jongh

    Je leveranciier heeft helemaal gelijk, dat het beste voor jou is, dat je elke nacht je accu's oplaadt, want dan is het groene lampje op je accu het zekere bewijs dat je accu vol zit en je wel 30km kan rijden.

    Voor je accu is het echter beter, dat je je accus helemaal tot de rode streepjes leegrijdt en ze dan in 1 keer helemaal vol rijdt.

    Je accus gaan dan langer mee en je kan dan wel 20 % verder rijden.

    Je leverancier weet dat ook wel, maar hij kent jou en de accu's, dus doe nou maar wat hij zegt.

    http://groups.msn.com/ElPapamobil

  • John van Alphen

    Hallo,

    Ik wil even een correctie plaatsen mbt het laden van batterijen.

    In scootmobiels worden vaak zgn. gel / agm batterijen gebruikt (al dan niet afkomstig uit China) deze batterijen gaan het langst mee, als men ze regelmatig helemaal oplaad met een daarvoor bestemde lader.

    Dus niet de batterij helemaal leeg rijden en dan opladen, dit gaat ten koste van de levensduur, de batterij leverancier zal je dit wel aanraden….omdat hij er dan meer en vaker kan verkopen.

    Omdat mensen ook opgelicht worden mbt tot prijzen van deze batterijen heb ik wat prijzen hieronder staan.

    12V 12Ah: 20 euro

    12V 26Ah: 36 euro

    12V 45Ah: 60 euro

    12V 65Ah: 86euro

    12V 80 Ah: 100euro

    12V 100Ah (zijn wel verkrijgbaar):125euro

    12V 150Ah:175euro

    12V 200Ah: 210euro

    Deze laatste batterijen passen qua formaat niet meer in een scootmobiel, maar met een aanhangertje eraan zul je geen probleem hebben om 100 km te halen en 200km zal misschien ook wel lukken.

    de groeten,

    John

  • Jacob Smit

    Beste John,

    Kun je mij het adres geven waar je deze prijzen vandaan hebt. Overal waar ik kom zijn ze minimaal het dubbele.

    Alvast bedankt,

    Jacob Smit

  • Nico de Jongh

    Beste John,

    Er is helemaal geen verschil tussen wat jij en ik zeggen.

    Jij zegt

    :als men ze regelmatig helemaal oplaad met een daarvoor bestemde lader"

    en ik zeg.

    Het is juist, dat de accu"s beter worden als je ze in het rood rijdt en dan in 8 uur achter elkaar vollaadt.

    helemaal opladen of opladen vanuit het rood, wat is dat voor verschil.

    ik zeg in het rood rijden en niet helemaal leeg rijden.

    wie rijdt er nou helemaal leeg, iedereen weetdat je ze dan niet meer aan de gang praat. De rode marge is er juist voor bedoeld om de ideale oplaadpositie aan te geven. Je kunt dan nog thuiskomen en hij houdt voldoende stroom om zichzelf op te laten.

    Je overdrijft en citeert me bewust onjuist.

    Je verhaal over die goede goedkope Chinese accu's zal dan ook wel niet kloppen.

    Een gel batterij is niets bijzonders meer, nieuwe scootmobielen hebben niet anders meer

    en een degelijke scootmobiel Sterling of Booster heeft niets aan minder dan 56Ah

    geef nou eens een site, waar we het verhaal kunnen natrekken.

  • vosje

    Beste Piet

    Daar heb je gelijk in, wij als club zijn er om mensen mee te nemen op tochtjes gericht op de afstand die de mensen kunnen afleggen en niet wat de scootmobiel zou kunnen rijden.

    We rijden niet voor niets op de scootmobiel,we hebben onze lichamelijke beperkingen en dat maakt dat we geen 100 kilometer kunnen rijden.

  • Nico de Jongh

    Waar is die leuke club ?

    site en tel.nr aub

    Waarom kan jij lichamelijk geen 100km en wel 10 en waarom wil je meedoen of het anderen verbieden ?

    http://groups.msn.com/ElPapamobil

    voor scootmobielroutes, svootmobielclubs,acootmobieltochten en scootmobielcursussen