vraagje over Luna scoot

• runnertje

Goedemorgen,

sinds een maandje ben ik de gelukkige bezitster van een Luna. (drie wielen)

De Welzorg heeft ook een scootsafe bij mijn buitendeur geplaatst, waar de oplader inzit.

Ik heb verschillende keren met de sleutel in handen gestaan, maar durfde toch niet goed te gaan rijden. Gister voor het eerst doorgezet, maar ik vond het doodgriezelig.

Nu is de stoeprand hier tot ca. de hoek vrij hoog, de stoep is erg smal en loopt erg scheef, ik hel dus erg tijdens het rijden en schoot herhaaldelijk tegen de geparkeerde auto's. Tot de hoek van de straat dus is het bijna niet berijdbaar.

Ik durf ook niet van de stoeprand af de weg op met de scoot, ben erg bang dat hij omkiept.

Dus nu komt mijn vraag: kiepen de scootjes snel om? Ik moet er niet aan denken te vallen want gegarandeerd breek ik weer een arm of been.

Is dat gevoel van omkiepen gewoon iets waar ik me overheen moet zetten?

Ik zal kijken of ik straks een foto van de situatie kan maken en deze plaatsen als dit mag.

Is iemand wel eens omgekieperd door een scheve en te hoge stoep?

• inba

Vergeet er nog bij te schrijven dat ik tot vorig jaar steeds op brommers en scooters heb gereden. Ben heus niet zo snel bang, al helemaal niet in het verkeer, maar het rijden met deze scootmobiel gaf mij een erg angstig gevoel.

• mar

Hoi!

Uit je verhaal haal ik op dat dit je eerste scootmobiel is. Het probleem dat je beschrijft komt me heel bekend voor. Ik kreeg 5 jaar geleden mijn eerste scootmobiel, een deltacar. Ik durfde er de eerste weken niet goed op te rijden omdat ik voor mijn gevoel iedere keer in de goot terecht kwam. Ook ik had het gevoel dat ik naar rechts getrokken werd. Maar neem van me aan, dat het na een tijdje wel went. Toch blijft dat gevoel van naar rechts gaan, altijd wel een beetje aanwezig, maar je leert er mee omgaan. Die scoot wordt nl. na verloop van tijd een verlengstuk van jezelf. Je raakt er zo aan gewend dat je hem haast automatisch gaat rijden, je kunt bochten feilloos inschatten, weet hoe je een hobbel of een stoeprand moet nemen en wanneer je gas moet terug nemen. Sinds april heb ik ook een Luna. Die bevalt me heel goed. Hij rijdt veel beter, is heel snel, en er zit een hele goede draaicirkel in. Maar, nogmaals, je moet er even aan wennen. Ja, een scootmobiel kan omkiepen, maar dat komt dan vaak omdat je de bocht veel te scherp neemt of schuin van de stoep af gaat. Wanneer je een stoep af moet, ga er dan altijd recht voor staan. En ga ook niet van een stoep af die te hoog is.

Veel succes, Mar

• inba

Dankjewel voor je antwoord Mar. Ja, het is idd mijn eerste scootje. Hard rijden heb ik nog niet gedaan, gek hè dat ik dat (nog) niet durf. Bochten gingen gelukkig prima. Nu ik weet dat jij ook het gevoel hebt naar één kant getrokken te worden begrijp ik dat het niet aan mij of mijn scootje ligt.

Ik ga gewoon weer oefenen! :)

• Mar

Hoi!

Ja, inderdaad is oefenen het beste. En je zult zien dat je na een paar weken het gas ook voluit zet. Het went allemaal vanzelf! Heel veel succes!

groetjes, Mar

• Ergotherapie

Indien u onzeker bent, zich onvoldoende vaardig voelt om te rijden en aan het verkeer deel te nemen, danwel advies en instructie wil hebben in de bediening van uw scootmobiel, kan altijd contact worden opgenomen met een ergotherapeut. Een ergotherapeut voorziet in advisering en geeft gewenningslessen welke vergoed worden.

• Nico de Jongh

Zeer terechte reactie van de Ergotherapir, ik ken veel mensen die daar goede ervaringen mee hebben en ook dat de gemeete betaalt.

Kan de vorige schrijfter nog eens uitleggen hoe en waar je een ergoterapist aanvraagt en wat de voorwaarden zijn ?

http://groups.msn.com/scootmobielrecreatie

• van dooren

goede dag heeft er iemand een iede hoe je de luna kan afstelen ik had een luna 6 jaar mootor had het begeven mis hem nog elke dag wand hed een ander gekreegen maar rijd niet zo als de eerste is niet goet afgestelt al vast bedankt ingridrunnertje schreef:

>

> Goedemorgen,

> sinds een maandje ben ik de gelukkige bezitster van een Luna.

> (drie wielen)

> De Welzorg heeft ook een scootsafe bij mijn buitendeur

> geplaatst, waar de oplader inzit.

> Ik heb verschillende keren met de sleutel in handen gestaan,

> maar durfde toch niet goed te gaan rijden. Gister voor het

> eerst doorgezet, maar ik vond het doodgriezelig.

> Nu is de stoeprand hier tot ca. de hoek vrij hoog, de stoep

> is erg smal en loopt erg scheef, ik hel dus erg tijdens het

> rijden en schoot herhaaldelijk tegen de geparkeerde auto's.

> Tot de hoek van de straat dus is het bijna niet berijdbaar.

> Ik durf ook niet van de stoeprand af de weg op met de scoot,

> ben erg bang dat hij omkiept.

> Dus nu komt mijn vraag: kiepen de scootjes snel om? Ik moet

> er niet aan denken te vallen want gegarandeerd breek ik weer

> een arm of been.

> Is dat gevoel van omkiepen gewoon iets waar ik me overheen

> moet zetten?

> Ik zal kijken of ik straks een foto van de situatie kan maken

> en deze plaatsen als dit mag.

> Is iemand wel eens omgekieperd door een scheve en te hoge

> stoep?