scootmobiel en hond

• Bo

Hoi!

Jarenlang nam ik mijn hond mee aan de scootmobiel. Dat ging prima, de hond was helemaal afgestemd op de scoot en zij volgde netjes. Er waren nooit problemen. Nu is zij helaas overleden en heb ik een nieuwe (jonge) hond van 8 maanden. Vanaf het moment dat hij hier was heb ik hem laten wennen aan de scootmobiel en dat was eigenlijk geen probleem. In de tuin en op de stoep volgt hij netjes, dus na een paar weken leek het erop dat hij zover was om mee te gaan. Helaas valt deze nieuwe hond, als hij aan de scoot is erg uit naar andere honden. En dat vind ik dus echt een probleem. Ik vraag me af, wat ik zou kunnen doen om hem dit gedrag af te leren. Zijn er mensen die dezelfde ervaringen hebben?

Alvast dank voor jullie reacties!

Bo

• Sarah

ga eens naar een hondencentrum waar ze trainingen geven, daar kunnen ze je misschien een training geven met de hond en de scootmobiel. Het is met honden een kwestie van belonen van goed gedrag en afstraffen van verkeerd gedrag en hoe jonger ze zijn hoe beter je ze nog dingen kunt aanleren.

Concentreer je dus vooral op de hond wanneer deze zich goed gedraagt, probeer contact met hem te houden als er een andere hond aan komt door bijv. een koekje of een aanmoedigende toon aan te slaan!

Succes!

• Nico de Jongh

Wat een advies aan een invalide.

Je hebt je hond aangelooplijnd aan de scooter en plotseling valt je hond een andere aan, afstappen op 1 been en straffen of een koekje geven als er niks gebeurd is, wat een genie.

Ik heb ook 15 jaren een (eerst jonge) hond naast mijn scooter laten draven aan een looplijn die aan mijn stok zat. Het ging vaak prima, als ie moe was sprong die op de treeplank en zo op schoot en als die moest poepen ging die zitten en hoorde ik aan de knal van de stok hoe laat het was en stopte ineens.

Het was een dwergpoedeltje, cognackleurig ( als het tapijt piepte stond ik op de hond) en had de gewoonte om grote honden aan te vallen zoals rotweilers en pitbullen.Dat doen kleine hondjes als ze aangelijnd zijn, want hun baasje beschermd hen wel. De mijne klom als ze teruggromden gauw op schoot om verder te blaffen.

Ik heb wel geprobeerd van de looplijn een soort wurgband te maken, waardoor hij een knal in zijn nek kreeg als hij aanviel, maar het is me nooit gelukt om hem te leren dat hij alleen nog kleinere hondjes moest aanvallen.

Los achter je scootmobiel lsten draven helpt een stuk, maar dat is erg moeilijk aan te leren en mijn hondje is overreden en overleden, omdat hij midden op de weg wilde gaan argumenteren welke kant we uit moesten.

Ook klom die dan niet meer op schoot als ie moe werd, maar koos de kortste weg naar huis..

http://groups.msn.com/scootmobielrecreatie.

• Bo

Hallo!

Dank voor jullie reacties en de tips!

We zijn nu bijna een jaar verder en ik heb al van alles geprobeerd. Verschillende soorten riempjes, gedrag negeren, belonen als hij het goed doet. Informatie en tips ingewonnen, geoefend met andere honden. En het is wel iets verbeterd maar over is het niet. Helaas is het niet zo'n leuk klein dwergpoedeltje dat je op je scootmobiel kunt zetten, maar een Herder.

Ik heb nog steeds de hoop dat het wel minder zal worden als hij ouder wordt maar ondertussen is iedere tip nog steeds van harte welkom.

groetjes, Bo