Snelheid Scootmobiel

• Albert Bolink

Ik had hier nog nergens de wettelijke maximale snelheid kunnen vinden voor een scootmobiel, dus bij deze effe opgezocht :

Regels voor gehandicaptenvoertuigen

- Met een gehandicaptenvoertuig mag u op de rijbaan, het fietspad, de stoep en in voetgangersgebieden rijden. De autosnelweg is taboe.

- Rijdt u op een fietspad of op de weg? Dan moet u zich houden aan de verkeersregels voor (brom)fietsers en auto's. Rijdt u tussen de voetgangers? Dan gelden ook voor u de regels voor voetgangers.

- U mag uw voertuig op de stoep parkeren.

- De maximumsnelheid voor een gehandicaptenvoertuig is 30 km/u binnen en 40 km/u buiten de bebouwde kom. Maar de meeste gehandicaptenvoertuigen halen deze snelheden niet.

- U hebt geen (brommer)rijbewijs nodig om een gehandicaptenvoertuig te rijden. Wel moet u minstens 16 jaar zijn om een voertuig te besturen dat harder kan rijden dan 10 km/u.

- Een verzekering voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA-verzekering) is verplicht voor gemotoriseerde gehandicaptenvoertuigen.

• hans

DE SNELHEID VAN EEN SCOOTMOBIEL MAG ZIJN

OP FIETSPAD OF DE WEG 15KM/H

EN OP DE STOEP 7KM/H

• Albert Bolink

Hans betreffende de stoep is er geen verplichte snelheid vastgesteld! Men moet rijden volgens het aanbod van voetgangers, met andere woorden hoe meer voetgangers des te langzamer rijd je. Wat jouw opmerking betreft dat een scootmobiel 15 km/h mag rijden klopt dus ook niet want geen enkele brommer rijd 15 km/h ! Heb nog wel een interessante link : http://nl.wikipedia.org/wiki/Scootmobiel

• Albert Bolink

Gehandicaptenvoertuig en scootmobiel

Voor gehandicaptenvoertuigen met een motor (zoals elektrische rolstoelen, scootmobielen en gesloten voertuigjes, zoals bijvoorbeeld de Canta) geldt:

* De maximumsnelheid op de rijbaan is 45 km/uur. Op het (brom)fietspad is en blijft de maximumsnelheid 30 km/uur binnen de bebouwde kom en 40 km/uur daarbuiten.

* De maximale afmetingen zijn: 1,10 meter breed, 2 meter hoog en 3,50 meter lang.

* Een gemotoriseerd gehandicaptenvoertuig mag op de rijbaan rijden, behalve op auto- en autosnelwegen. De bestuurder ervan mag er ook mee op het fietspad en het voetpad. Op een fietspad heeft de bestuurder dezelfde rechtspositie als een fietser. Op het voetpad heeft de bestuurder rechtspositie als een voetganger. Op het voetpad en trottoir is de maximumsnelheid 6 km/u. Dit om de kans op letselschade voor voetgangers te verminderen.

* Een bestuurder moet minimaal 16 jaar oud zijn om een elektrische rolstoel, scootmobiel of ander gemotoriseerd gehandicaptenvoertuig te mogen besturen. Tenzij het voertuig is uitgerust met een elektromotor die het niet sneller dan 10 km/u kan laten rijden. Dan geldt geen minimumleeftijd.

* Voor bovenstaande eis kan een bestuurder wel een ontheffing aanvragen op grond van artikel 5 van het Reglement rijbewijzen. De ontheffing moet worden aangevraagd bij de instantie die de wegen beheert waarop u rijdt. Meestal is dit de gemeente of provincie. Voor rijkswegen is dat het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).

* Elk gemotoriseerd gehandicaptenvoertuig moet verzekerd zijn. Een verzekerd voertuig is te herkennen aan een verzekeringsplaatje aan de achterzijde. De letters van het verzekeringsplaatje moeten vanaf 1 april 2009 zwart zijn. Op gehandicaptenvoertuigen is een kenteken niet nodig.

* Op een scootmobiel of gehandicaptenvoertuig (gemotoriseerd) is overdag bij slecht zicht en 's nachts voor- en achterlicht verplicht, wanneer u gebruik maakt van de rijbaan, het fietspad of het fiets/bromfietspad.

Bij een ongemotoriseerd gehandicaptenvoertuig hoeft alleen licht te worden gevoerd bij slecht zicht overdag of 's nachts wanneer u gebruik maakt van de rijbaan, het fietspad of het fiets/bromfietspad.

Bronvermelding : http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/vervoermiddelen/bijzondere/de_verschillende_voertuigen/gehandicaptenvoertuig_en_scootmobiel/

• liesbeth

ik wil graag weten of ik mijn kleinkind mee mach nemen op de scootmobiel en hoe? mag/kan er een kinderstoel op?

• Albert Bolink

Lijkt me niet verstandig om je kleinkind op de scootmobiel mee te nemen. Stel het mag, waar wil je je kleinkind dan neerzetten? En hoe oud is het kleinkind, met andere woorden kan het zelf rechtop zitten en evenwicht houden?

En wat godverhoedde je krijgt een ongeluk dankzij de aanwezigheid van je kleinkind , hoe is het dan verzekeringstechnisch? Je ziet ik ben geen voorstander.

• Pieter

Hoi Albert,

De snelheid tussen de voetgangers is: Stapvoets 6 km/u.

• pieter

hallo Albert,

Om ff terug te komen op Liesbeth haar vraag:

Zag wel een kinderzitje achter op de leuning van een Oblix,

of het mag, is een tweede!!

• Albert Bolink

Laat ik nou ook een Obelix hebben, en doe je een maggieblokje in het mandje maak je een wheelie. Moet er niet aan denken met een kinderzitje en kind achterop!

• dick

Voor de verzekering mag je maar max. 15 km. De mijne rijdt harder. Kan je via de PC zelf regelen als je de CD hebt.

Heb daar een foefje op gevonden. Kan mijn regelaaar uittrekken zoadat ie dan harder gaat. BV een lang end op asphalt.

Druk je hem in dan is het max. 15 mkm.

Voor noormaalgebruik is dat hard zat.

Moet ik een winkel in dan schakel ik hem zelf al in dat ie maar 5 km., gaat.

Een advies moet je toch opstaan draai de sleutel im. Ik stond er een keer op en raakte met mijn knie dew handle aan en hopla.Een hoop gestennis.

Door schade en schande ben ik wijzer geworden.