Lucie (1,50 m) bang voor haar scootmobiel

• Albert Bolink

Lucie (1,50 m) bang voor haar scootmobiel

DOETINCHEM - Ze zegt amper haar deur nog uit te komen. “Ik ben werkelijk doodsbang in dat ding”, zegt Lucie Esselman-Frijters (72) uit Doetinchem over de scootmobiel waarop ze voor haar vervoer is aangewezen. Ze ‘bidt en smeekt’ al jarenlang vergeefs om een kleiner exemplaar.

De Achterhoekse kreeg haar scootmobiel drie jaar geleden. “Maar dat gevaarte is voor mij, met mijn 1,50 meter, simpelweg veel te groot. Het ging al vrij snel mis toen ik ermee een flat in wilde. Ik kon de draai niet krijgen en werd bloednerveus. Daarop crashte ik met dat ding. Ik ramde met mijn schouder een brievenbus en raakte geblesseerd. Achteraf viel het nog mee, het had veel slechter kunnen aflopen. Maar sindsdien durf ik beslist niet meer in die scootmobiel de straat op.” Ze zegt nu al drie jaar lang een verhitte strijd te voeren voor een kleiner vervoermiddel. "Ik heb hemel en aarde bewogen, maar het lukt niet. Ik reed vroeger altijd in een Delta scooter en dat ging prima.

De gemeente beweert dat die niet meer te krijgen zijn, maar ik heb contact gehad met de Arnhemse vestiging van de Harting Bank, die gaat over de verdeling van materieel voor mindervaliden, en daar zeggen ze: ‘Hoeveel wilt u er hebben?’ Bij de gemeente krijg ik niettemin telkens weer nul op het rekest.“ Zoals afgelopen week. ”Stonden ze ineens met een aftandse scooter bij mij voor de deur. Een oud geval. Nu is dat niet het grootste probleem, maar dat ding wil slechts 10 km/u. Mijn man fietst echter nog en ik kan hem zodoende niet bijhouden. Dat schiet dus niet op.“ Edwin Schraders van de Harting Bank in Doetinchem laat weten dat er binnenkort mogelijk goed nieuws volgt: ”Ik moet daarover nog nader bericht krijgen, maar de gemeente heeft onlangs de toezegging gedaan dat er op korte termijn iets moet en gaat gebeuren."

Lucie Esselman is sceptisch: “Dit hoor ik al jaren. Telkens weer word ik afgebluft. Heb gebeden en gesmeekt, maar er gebeurt telkens maar niets. En intussen staat mijn huidige scootmobiel weg te roesten. Regelrechte verspilling van belastingcenten.”

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/5518115/__Lucie_bang_voor_haar_scootmobiel__.html

• wana

Jemig wat zonde van t geld,laat m terug nemen en koop zelf (of familie)zo'n reisgevalletje, die zijn heel iel en betaalbaar.