'Bruikleen' scootmobiel Marten Idema wordt proefproces
EDE - De zaak die Edenaar Marten Idema tegen de gemeente voert om te voorkomen dat hij een eigen bijdrage moet betalen voor de bruikleen van een scootmobiel, wordt een proefproces.
De Arnhemse rechtbank is de eerste die zich over zo'n geval buigt, maar Ede is niet de eerste gemeente die opeens een eigen bijdrage vraagt voor eerder verstrekte voorzieningen. Zo laat juriste Paula Breedveld van Stichting De Ombudsman, die Idema namens de Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad (CG Raad) ondersteunt, weten. ,,We krijgen meldingen uit het hele land binnen."
Mede daarom had de Arnhemse rechtbank de zaak doorverwezen naar een meervoudige kamer. Dinsdagmiddag luisterden niet één, maar drie bestuursrechters naar het beroep van Idema en Breedveld en de verweren van de gemeente Ede.
Het oud-raadslid van de ChristenUnie heeft sinds 2000 een scootmobiel in bruikleen. ‘Om niet’, hij hoefde er niets voor te betalen. Maar per 1 juli 2010 heeft de gemeente Ede een nieuwe WMO verordening vastgesteld.
Na een overbruggingsperiode van een half jaar moeten chronisch zieken en gehandicapten vanaf 1 januari 2011 een deel van de kosten voor dit soort voorzieningen via hun eigen bijdrage zelf betalen. ,,Dat is een politiek besluit dat de raad in het kader van bezuinigingen heeft genomen", zo hield een jurist van de gemeente Ede de rechters voor.
Idema stapte naar de rechter omdat hij stelt dat er pas een eigen bijdrage kan worden gevraagd bij het verstrekken van een nieuwe voorziening. En zijn huidige scootmobiel is hem al in 2009 verstrekt. Bovendien klopt het juridisch niet dat personen opeens een eigen bijdrage krijgen opgelegd voor voorzieningen waarbij contractueel is vastgesteld dat ze er niets voor betalen. ,,Mijn bezwaren zijn niet financieel, maar principieel“, zo stelde Idema in de rechtbank. ”Ik krijg hier een gevoel van onrechtvaardigheid van."
De rechtbank doet over zes weken uitspraak. Mocht die in het nadeel van Marten Idema uitvallen dan gaat hij in hoger beroep, zo kondigde hij na afloop van de zaak aan. ,,Als het moet ga ik tot het hoogste orgaan om mijn gelijk te krijgen."